twee in een - Reisverslag uit Donzenac, Frankrijk van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu twee in een - Reisverslag uit Donzenac, Frankrijk van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu

twee in een

Blijf op de hoogte en volg Frits & Marianne

04 Juni 2014 | Frankrijk, Donzenac

Hallo lieve mensen,

Vandaag worden het 2 dagen bij elkaar.
Gisteren vertrokken we uit St. Priest-la-Feuille.
We hebben geslapen in een Chambre H^otes in St. Priest-la-Feuille. Een heel klein dorp. We mochten met de pot mee-eten en dat betekende dat Frits voor de 3e dag kip at!!
Hij begon bijna te kakelen!!
De volgende morgen na het ontbijt, het weer was niet zo stralend maar we droog, weer lekker op weg.
Het ging dus echt bergje op en bergje af. Eigenlijk best wel vermoeiend.
Ergens iets drinken was er niet bij, gewoonweg omdat er nergens iets was. Ik heb nog nooit zoveel kleine gehuchten gezien als de laatste dagen, met of zonder kerk, er is helemaal niks te doen.
In de buurt van Chatenet, ruim 50 km al gefietst, vonden we een cafe met een winkeltje, waar we een warme chocomel buiten dronken en ik wat flesjes Oasis kocht,. Bij de kerk in dat dorp stond een picknick tafel waar we gezellig geluncht hebben met de natte was op de tafel in de zon en de fiets ook behangen met natte was! Moet kunnen, niet?
Weer verder richting Leonard en verder naar St. Germain-la-Belles , wat onze eindbestemming was voor gisteren.
Frits had al in Chatenet een kamer gereserveerd in St.Vittes-a-Briance.
Nou, we hadden dus de verkeerde weg gepakt, rechtstreeks naar dat dorp, waar we uiteindelijk niet hoefde te komen. Hadden we volgens het boekje gereden had ons dat zeker 5 km gescheeld!
(en de nodige bergjes!)
We moesten in Peyrousse zijn, lag op de route, nou, mijn fiets ging steigeren, zo steil was dat.
De laatste meters heb ik dan maar ook gelopen. We kwamen aan bij een mooie grote boerderij, waar de gastvrouw ons al stond op te wachten.
Een vrouw (33 jaar jong) zonder veel woorden. Ze wees ons onze kamer, waar we de fietsen konden stallen, ze gaf ons een biertje en bood aan onze was te drogen toen ik vroeg naar een waslijn. Zij af, wij blij met ons biertje!
Het was trouwens een geweldig huis, 4 gastenkamers boven, een hele grote keuken, heel ouderwets maar ontzettend mooi en gezellig. Het vrouwtje woonde met haar broer (27) ernaast.
Nadat we ons gedoucht hebben, hebben we heel gezellig weer boterhammen met worst en stinkkaas en salades (die Frits nog snel had gekocht in St. Germain) en cola genuttigd op onze kamer.
Gefietst: 100 km.

4 juni

Om half 8 vanmorgen eerst onze Thijs gebeld om hem te feliciteren. 27 jaar jong is ie al weer!
Na het gebruikelijke ontbijt weer op pad met mouwen, pijpen en regenkleding aan. Het was koud en nat.
We vertrokken om kwart voor 9 en het heeft geplenst tot kwart voor 12. Door het slechte weer hebben we zeker 5 km verkeerd gefietst, uiteraard weer met de leuke klimmetjes.
Om kwart voor 12 kwamen we in Uzerche aan, een mooi stadje, maar wij waren blij dat we gelijk een cafe zagen waar we konden pauzeren. Regenkleding uit en snel naar binnen. Daar was het wel droog maar niet warm, maar ja, daar hadden ze wel warmte chocomel. Frits nog snel naar de buren, de bakker, voor wat gebak, want per slot van rekening is onze Thijs jarig. Uiteindelijk zijn we toch maar weer op de fiets gestapt, want we moesten toch verder, regen of geen regen. Maar we waren net weg of het werd droog. Niet lang, maar een uurtje, maar het was wel een mooi stukje natuur in Uzerche waar we door fietsten. Regen, harde wind, het zat ons niet mee. Langs de weg maar even snel een boterham gegeten (was net ff droog!) en richting Brive--la-Gauillarde.
Een mooi hotelletje gevonden, buiten de stad (volgens de receptioniste was het een half uurtje lopen naar Centre - ville, niet dus) onze fietsen in de wasruimte, dat betekende dat ik de was niet in de droger kon drogen!! en een mooie kamer voor ons.
Rond 18.00 uur wij lekker naar de stad gewandeld, half uurtje werd een dik uur, wat rondgekeken, naar de Rue Guyemer, waar een Croix de St. Jacques met staf en schelp gemarkeerd staat, vroeger konden de Compostelagangers daar onderdak krijgen. We konden het niet vinden dus zijn we maar wat gaan eten en we zijn, heel relax, met de taxi terug gegaan naar ons hotel.
Morgen richting Rocamadour en hopelijk komen we iets verder richting Montfaucon.
Gefietst: 76 km.

• 04 Juni 2014 - 22:53

Danny Wilbers:

Lieverds,
    Diepe buiging!!!
    Ter hoogte van Bordeaux al. Waauw
    Mauk zou graag willen weten hoe het met Frits' knieën gaat na zovele kilometers en ik ben benieuwd naar de toestand van de "keuntjes".
    Proficiat met Thijs.
    Xxx

• 05 Juni 2014 - 00:08

Hans Mulders:

Allereerst PROFICIAT met de 27 e verjaardag van jullie zoon Thijs.
    (THIJS PROFICIAT....VIA DEZE MAIL!)
    Chris en ik ook vroegen ons al af hoe jullie de was moesten drogen.
    Welnu, dat vertelde je ons vandaag dus Marianne!
    Drie keer kip voor Frits.....ik durf het haast niet te vragen, maar....hopelijk geen plofkip!
    Toch krijg ik de indruk dat jullie niet iedere dag een warme maaltijd hebben.
    Lieve mensen....als dat inderdaad zo is....let op je gezondheid!
    Inmiddels de 1000 kilometer gepasseerd?!
    twee vijfde deel van de rit zit er al op....jullie Camilo verloopt voorspoedig, dus laat je niet inpakken door regen en" bergjes op".

Groet uit Ransdaal.

• 05 Juni 2014 - 01:16

Mariet Van Knippenberg:

poeh poeh, jullie doen het toch maar, petje af hoor. Ik kijk iedere keer mee op de kaart, hardstikke leuk !!!!
    Ik ben flink verkouden maar Martin heeft het niet, ik ben ontzettend voorzichtig, moet ook wel want hij heeft niks te missen, nog 5 bestralingen en dan is dat hoofdstuk klaar, volgens hem hoeft dit dus echgt nooit meer.

ik vraag me af wat jullie in de Pyreneen gaan doen, ook fietsen want dat zijn toch echt steile bergen

dikke Dloridiaanse knuffels, die zijn heel warm, weekend dik midden 30

Mariet xx

oh en proficiat met Thijs natuurlijk !!

• 05 Juni 2014 - 13:58

Leen En Jo:

Het valt zeker niet mee met al die regen! Vandaag regent het hier, dus ik hoop dat het bij jullie nu droog is. Heel knap dat jullie al zo ver zijn gekomen. We hebben er alle vertrouwen in dat je 't gaat halen!
    Veel succes straks in de Pyreneen. Wij gaan morgen 2 weekjes naar Kroatie, maar zullen jullie blijven volgen!

groetjes,

Leen en Jo

• 05 Juni 2014 - 15:23

Ine Linckens:

Hallo Frits en Marianne.

Jullie gaan als een speer,ondanks het slechte weer van de laatste dagen.
    Wat ontzettend leuk,wat jullie allemaal meemaken onderweg.
    We wensen jullie nog vele gezellige fietsdagen,nog ff vol houden.

Groetjes uit Klimmen van Peter en Ine.