Santiago de Compostela! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela!

Blijf op de hoogte en volg Frits & Marianne

21 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

We zijn gearriveerd!!!!!!!!!!!!!
Maar ik zal bij het begin beginnen.
Gistermorgen begon een beetje hectisch. We waren klaar om te vertrekken, dus wij met al onze plastic tassen naar de overkant van de straat want daar stonden onze fietsen binnen in het restaurant. Nou alles was nog hermetisch gesloten. We hadden afgesproken om 8.00 uur willen we vertrekken (we moesten ergens anders ontbijten), dat was geen probleem. Maar er was niemand te zien. Onze sleutels die we hadden gekregen voor onze kamer, allemaal geprobeerd, niks. Toen aangebeld, niks geen reactie.
Toen schoot me te binnen dat ik de avond ervoor een kaartje had gekregen om reclame te maken, dat in de tas gezocht en daar stond dus een telefoonnummer op. Gebeld, en ik kreeg een signor aan de telefoon. Ik dus in mijn allerbeste Spaans (lees Engels) uitgelegd wat het probleem was, si si si
telefoon werd neer gelegd, boven ging een raam open en de signora stak haar hoofd naar buitenToen ze ons zag kwam er actie.
Binnen een paar minuten ging toen de deur open, wij snel de fiets gepakt, hij ons nog vers water gegeven en we konden eindelijk gaan ontbijten.
Op het pleintje hadden ze ons gezegd.Daar was inderdaad een tent die open was. Wij naar binnen, koffie, thee, jus orange, croissant en een chocolade croissant gegeten. Thee was net chloor, dus ik aan het kokhalzen, de vrouw achter de bar was zo onverschillig en appetijtelijk dat we snel maakten dat we daar weg kwamen.
Nou de laatste 50 km. Van Arzua moesten we naar Touro, Prevedinos, Empalme la Vilar en Arins.Het was een heuvelachtig traject met een paar pieken, dat was het ook maar heel goed te doen. De omgeving was heel mooi, er waren weer veel eucalyptusbossen, dus de geur was heerlijk. Onderweg hoorden we heel veel knallen, vuurwerk of zo en we vernamen dat het een festivaldag was. Welk? geen idee.
We moesten ook zorgen voor nog op z`n minst 2 stempels voor die dag dus hebben we maar een paar keer gepauzeerd en een stempel gevraagd.
We hadden gedacht tussen 1 en 2 aan te komen maar het schoot zo goed op dat we 2 km voordat we de stad naderden nog maar ff in een bushokje iets gedronken en gegeten hebben.
Je kan via een webcam dus de bedrijvigheid op het plein voor de kathedraal zien. Je kunt dus zien als er mensen aankomen.
Peter en Judith hadden ons al laten weten dat ze er waren. Nou wij op de fiets en als je dan richting kathedraal gaat kom je nog een ontzettend steile klim tegen. Zelfs Frits stapte gelijk af. Boven gekomen ga je maar richting torens van de kathedraal. We kwamen van een zijkant het plein op, de kathedraal staat in de steigers (heel jammer!) en ik had het me heel anders voorgesteld. Het was druk, maar niet gigantisch druk. We troffen daar nog meer Nederlanders die we onderweg al verschillende keren tegen waren gekomen. Peter en Judith met familie kwamen aan, foto`s gemaakt en ieder ging zijn weg, nadat we afgesproken hadden om `s avonds naar de camping te komen, waar de ouders stonden, voor een pilsje.
Toen kijken of we het Nederlands Genootschap van Sint Jacob konden vinden. Dit is nu bij het pelgrimsburo waar je je Compostela kunt afhalen (je verzamelt zoveel mogelijk stempels in je pelgrimspas en heb je er genoeg, krijg je zo`n Compostela) Na enig vragen hadden we dat gevonden. Maar er stond zo`n lange rij pelgrims, allemaal wilden ze hun Compostela xxxxxhalen. We hebben dat uitgesteld tot `s avonds.
Nou bij het genootschap kregen we adressen waar we konden slapen en nog wat tips. We zijn naar het hotel Mexico gelopen, zij hebben connecties met Soetens, vervoersbedrijf die onze fietsen naar Nederland moeten brengen.
We hebben een mooie kamer, met balkon, dus maar gelijk weer de was gedaan en in het zonnetje gehangen en na het douchen weer naar het centrum. 10 minuten lopen, is goed te doen.
We hebben wat rond gelopen en alvast de kathedraal een beetje verkend waar we de mis hebben om 12.00 uur zondag. Het is een enorme grote kathedraal met een ontzettend groot wierooksvat in het midden. Dit zwaait op en neer in die mis op zondag, niet altijd, ligt aan de gaven af, maar nu hoorden we dat het Pax Christi dag is, dus er wordt gezwaaid. Ben benieuwd!
Nadat we een pilsje hadden gedronken zijn we in de rij gaan staan voor ons certificaat. Daar troffen we Peter en Ingrid en nog andere Nederlanders aan.
Al met al hebben we 1 uur en 1 kwartier in de rij gestaan. Viel nog mee.
Maar we zijn een mooi certificaat rijker!!!!
Nu snel wat eten en dan naar de camping.
We hadden net ons voorgerecht op, we zaten buiten onder de parasol, begon het te regenen. Eerst een beetje, daarna een wolkbreuk. Je was in een mum van tijd kletsnat, dus wij en vele anderen,zo snel mogelijk naar binnen. Daar was het dus snel vol, maar we hadden een tafeltje voor 2. Nou toen we ons menuutje op hadden zijn we maar snel gegaan, het was inmiddels bijna droog.
Een taxi gepakt en naar de camping waar we 2 uurtjes zijn geweest en toen terug naar ons hotel, lekker slapen.
Vanmorgen (zondag) werd ik om half 6 wakker, ik dacht dat het pas 3 of 4 uur was, nog steeds een hoop kabaal of straat (we dachten dat we in een rustige buurt zaten) en om 7 uur ben ik maar opgestaan want het kabaal was er nog steeds!! Maar nu is dit verslag dus wel klaar.
We hebben in totaal 2574 km gefietst.
21 juni hebben we 50 km gefietst.

• 22 Juni 2014 - 12:14

Mariet Van Knippenberg:

hoi hoi lieverds

nou, wat een avontuur toch maar blij dat jullie er zijn. Ik heb het wierooksvat in de film gezien, indrukwekkend !! Ik kon de wierook bijna ruiken. liefs vanuit Jacksonville van Martin en ikk XX

• 22 Juni 2014 - 12:41

L Door :

Proficiat zus en frits .

Jullie zijn een voorbeeld voor ons allen .
    waar een wil is is een weg .
    nog een fijne vakantie.

• 22 Juni 2014 - 14:47

Monique:

Hoi Marianne en Frits!
    Gefeliciteerd met jullie bereikte doel!! GEWELDIG!!! We zijn ongelooflijk trots op jullie prestatie..
    Rust nu maar heerlijk uit, in jullie welverdiende vakantie!!

Groetjes Rob & Monique, Anouk, Maureen, Demi

• 22 Juni 2014 - 15:19

Frans En Els:

GEFELICITEERD!!!!

Wat een geweldige prestatie, maar we wisten wel dat jullie dit zouden halen.
    Geniet nu maar van de vakantie en probeer de fiets uit je hoofd te zetten.

Tot ziens.xxx

• 22 Juni 2014 - 16:18

Ine Linckens:

Hoi Frits en Marianne,

Wat een prestatie,ongelofelijk zoveel kilometers gefietst.
    En nu lekker met de beentjes in de lucht.

Groetjes en tot ziens,Ine Linckens.

• 22 Juni 2014 - 18:50

Bernadette En Willie:

Hoi Marianne en Frits,

Hartelijk gefeliciteerd met deze mooie prestatie, na 2574 km hebben jullie Santiago de Compostela bereikt en kunnen jullie St.Jacques in de kathedraal omarmen. Hiermee is de camino volbracht, dit zullen jullie nooit meer vergeten en zullen jullie deze ervaring het hele leven met jullie meedragen.

Groetjes oet Gaol,

Bernadette en Willie

• 23 Juni 2014 - 02:04

Hans Mulders:

En dan ben je waar je vier weken geleden naar onderweg ging.
    Waar je een lange tijd daarvoor al mee bezig was.
    Dan is ineens het doel bereikt.
    Ik hoorde van andere pelgrims dat de reis erna toe belangrijker is dan er uiteindelijk aankomen.
    Ik denk dat ik die uitspraak begrijp.
    Ik hoor graag van jullie hoe jullie ervaring is.

Lieve, lieve vrienden....van harte geluk gewenst met deze finale Camillo.

Groet en veel liefs.

Hans.

• 23 Juni 2014 - 10:01

Mart Mulkens:

Beste Marianne en Frits.

Jullie hebben een geweldige prestatie geleverd.
    Heel veel complimenten.

Goed thuis.
    Groeten van Mart en Gonny

• 23 Juni 2014 - 13:05

Mariet Hanssen :

Proficiat Marianne en Frits, wat een prestatie, wij doen het jullie niet na.
    NU nog een weekje uitrusten en vakantie houden.
    Tot ziens,
    Theo en Mariet

• 23 Juni 2014 - 14:57

Frans Op Den Buijsch:

Hoi Marianne en Frits,

Proficiat met het volbrengen van jullieCamino naar Santiago de Compostella. Geweldig ! Ik kwam er pas gisteren achter dat jullie al vertrokken waren ÉN dat jullie veilig waren aangekomen. Ik ga er vanuit dat jullie even vakantie vieren aldaar en dan weer terug met de fiets naar NL, net als mijn collega Willie heeft gedaan. Ik zie/hoor het wel, ben in ieder geval al benieuwd naar jullie (mondelinge) reisverslag.

Gr. Frans