St. Jacobus. - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu St. Jacobus. - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu

St. Jacobus.

Blijf op de hoogte en volg Frits & Marianne

19 Juni 2014 | Spanje, Sarria

Hallo lieve mensen,

Vandaag zijn we weer flink wat opgeschoten.
Eerst wil ik jullie vertellen wat je hier zoal tegen komt. In ieder dorp vindt je wel iets terug van de camino Santiago, schelpen tegen de muur, langs de weg, op de grond. Als er een brug is over een rivier vindt je vaak in de pijlers van de hekken een schelp. Hier in Sarria zie je zelf prullenbakken in de vorm van een schelp.
En dan de beelden van St. Jacobus. De een nog mooier dan de andere, groot, klein, opvallend of heel bescheiden. Ik heb er veel op de foto gezet maar allemaal......... dan heb ik een grotere sd kaart nodig!!
We komen steeds dichterbij Santiago dus je ziet steeds meer dingen gericht op Santiago, leuk. En we moeten nu iedere dag 2 stempels halen en dan krijgen we een compostelaat uitgereikt en mogen we in de pelgrimsmis vooraan zitten als we willen. Dus we zijn hard aan het sparen.
Vanmorgen zijn we vanuit Villafranca del Bierzo vertrokken voor een pittige tocht van ruim 30 km over een pas, Alto do Poio, 1335 m hoog.
De eerste 20 km viel enorm mee, af en toe een klimmetje en dan weer vlak.
We zagen heel hoog boven ons e autoweg, zag er heel sjiek uit, met 2 banen die over elkaar heen kruisen. Toen we boven waren, zagen we diezelfde autobaan een heel stuk beneden ons!!!
Villafranca del Bierzo ligt op 510m.
Van Pereje (550 m) naar Trabadelo (585 m), Ambasmestas (610 m),en Ruitelan. Las Herrerias (700 m) tot Puerto Pedrafita (1100 m). Dan denk je dat je er bent maar dan moet je nog 4 km!
Nu is daar een bakker met de allerlekkerste gebak, die wij dus uiteraardniet hebben gezien, grrrr... De mensen uit Uden vertelden ons er over!
Na die 4 km kom je boven op de pas Alto do Poio, 1335 m hoog.
Maar eerst nog die klim naar Cebreiro ( 1310 m). dan weer dalen en terug naar 1270 m. dat is alto San Roque.
Vanaf Fonfria krijg je een lange afdaling van 12 km 7%.Dat ging heel goed want de weg was breed. Het enige nadeel was dat we de wind recht van voren hadden, dus die hield ons iets tegen.Voordat we die afdaling hadden hebben we nog even geluncht, samen met het stel uit Uden (Nunen) en een stel uit Volendam, heel gezellig.
Van Triacastela naar Samos en toen naar Sarria ons einddoel. Morgen is een nieuwe dag.
Nadat we onze fiets wat trappen omlaag hadden gezeuld, naar de kamer en het nodige gedaan. De was hangt weer lekker in onze kamer en badkamer te drogen!
Daarna de buurt verkend en daar kwamen we onze vrienden uit Uden weer tegen.
We zijn samen verder gelopen en uiteindelijk hebben we een glas witte wijn gedronken en ook nog gegeten.
Kosten, 3 flessen witte wijn,2 borden kaas en 4 x het dagmenu: 48 euro voor 4 personen. Niet slecht he?
Het begon net te regenen toen we weg gingen en het ziet er een beetje grijs uit maar wel lekker koel. Kunnen we goed slapen vannacht.
Nog te fietsen: 130 km.
Gefietst vandaag 80 km

• 20 Juni 2014 - 09:13

Hans Mulders:

Goede morgen beste fietsers,

Nog 130 kilometer te gaan en inmiddels "struikelen" jullie over de pelgrims.
    Dat lijkt me heel bijzonder.
    Ik vraag me alleen af of er voldoende tijd is om diepgang in een gesprek te krijgen.
    Immers fietsend zal die niet echt lukken denk ik.
    Gelukkig zijn er nu ook gezamenlijke "eet- en drinkmomenten" .
    Jullie begrijpen dat die mij zeker ook aanspreken!
    Grappig ook dat je ,zonder dat het afgesproken is, mensen onderweg meermaals weer tegenkomt.

Nog 130 kilometer te gaan.
    Vandaag en morgen?!
    hoe dan ook, dit weekend zal jullie tocht je brengen waar je naartoe onderweg bent.
    Ik wens jullie nog twee mooie ervaring volle dagen toe.
    Pas goed op elkaar!
    Veel liefs,

Hans

• 20 Juni 2014 - 13:24

Jo En Thea Van Der Sterren:

Hoi Frits en Marianne,

De laatste loodjes wegen altijd het zwaarst !! Zet hem op !
    Aan de finish ligt een mooie prijs op jullie te wachten: samen een fantastische uitdaging volbracht.
    Chapeau bas !!
    Geniet nog heel veel.
    Vol spanning wachten we op jullie verhalen tijdens ons jaarlijkse KEN - weekend !
    Groeten, Jo en Thea.

• 20 Juni 2014 - 13:42

De Dautzies:

Zo zeg, al bijna daar. Voor ons gevoel is dit heel snel gegaan.
    Als ik zo jullie verhalen lees zijn er wel zware momenten geweest maar volgens mij hebben de mooie en gezellige tijden toch de overhand.
    Super,ben zo trots op jullie...chapeau..
    Geniet nog van de rustdagen, die hebben jullie dubbel en dik verdiend.
    Groetjes, De Dautzies