Cultuurfeest - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu Cultuurfeest - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu

Cultuurfeest

Blijf op de hoogte en volg Frits & Marianne

14 Juni 2014 | Spanje, Belorado

Hallo lieve volgers van ons,

Vanmorgen toen we wakker werden om 7.00 uur, was de refuge de peregrines voor ons alleen. Er was nog een persoon gisteren, maar die was vanmorgen al weg en de jongen die er werkte, kwam pas om half 10.
Hij had ons gezegd, als de buitendeur dicht valt kan je er niet meer in en moet je wachten tot half10.
We hadden de fietsen, stonden in de gang, ingepakt en toen is Frits de straat overgestoken om bij de bakker een brood te gaan halen. Dat hebben we nog lekker buiten op het terras van de 1e verdieping opgegeten. Het menu van gisteravond, pelgrimsmenu voor 10 euro pp incl. water, bier of wijn, was lekker. Eerst een bord vol pennen bolognaise, toen 2 varkensfiletlapjes met 2 zoete aardappelen en als toetje voor Frits een appel en sinaasappel en ik had gekozen voor zelfgemaakte rijstpap. Uiteraard wilde Frits ruilen maar daar trapte ik niet in, ik heb hem wel iets minder dan de helft gegeven, het was overheerlijk!
Goed, na ons ontbijt de fietsen naar buiten en onze weg vervolgd.
Het waaide heel erg hard, tegenwind en de eerste 5 km ging ook nog eens behoorlijk bergop. Ons begin van de dag was weer gemaakt!
Van Navarrete ging het naar Sotes, een klein dorp net als Ventosa , richting Najera, een iets grotere plaats.
Via San Millan kwamen we in een klein dorp, Cardenas, we wilden er koffie drinken maar konden niks vinden. Er stond een Spanjaard te kletsen en die zag dat wij een beetje zoekend aan het rond kijken waren, dus hij wilde ons wel helpen. Eerst moesten we de waterflessen vullen (hebben we gedaan met vers koud water) en een paar meter verder was een winkel(tje).
We moesten toch nog bananen en chocolade hebben, dus ik naar binnen.
Alsof je weer in de jaren 50 was! Er waren 2 dames voor me en de man die zo behulpzaam was.
Nou de dames moesten (allebei apart) afwasmiddel hebben. De winkelierster had 3 soorten, die werden te voorschijn gehaald en uit gelegd wat het verschil was.De man naast me viel bijna om toen hij zag wat de kleinste fles (bij ons dreft) kostte, 2,75 euro. Nou de dames pakten toch maar de grootste fles en de goedkoopste. Toen moest er stokbrood komen, er werden er weer een paar gepakt en de dames konden kiezen. Nu klinkt het alsof het allemaal redelijk snel ging, maar de winkelierster was een hele rustige, precieze vrouw, alles ging dus op z`n ooie dooie!
Man hoefde alleen zijn krantje, mijn beurt. Dos bananos en chocolad. Ik mocht dus uitkiezen uit een paar trossen bananen welke ik wilde en het hele assortiment van chocolade werd voor me neergelegd. Alles ging dus heeeeel relax.
Nou het heeft toch zijn charmes, we hebben per slot van rekening vakantie!
Een dorp verder, Badaran, waar we uiteindelijk onze koffie en chocolademelk kregen, was een groenten/fruit/en van alles winkel en daar heb ik nog eens 2 bananen gekocht, die we eerst lekker hebben opgepeuzeld en 2 dikke perziken.
Ons lunchdoel was Sto. Domingo de la Calzada, een mooie grotere plaats met een mooie kathedraal. We hebben onze stempel daar gehaald en volgens de juffrouw van de T.I. was het nog 550 km.
Klopt niet, zei Frits, dat zijn er altijd meer. effe een reken sommetje en wij kwamen op meer dan 600 (?).
Er was net een cultuurfestival op het plein, net voor de kathedraal.
We hebben staan kijken en foto`s gemaakt, het was schitterend, dans en muziek, groot en klein. Er was een heerlijke ontspannen sfeer, kraampjes er rondom heen voor te eten en het weer was heel zonnig.
Aan de achterkant van de kathedraal was een groot plein, wat bomen en banken en daar hebben we ons handdoektafellaken uitgespreid. Onze boterhammetjes gingen er goed in en als toetje, Hans, dit keer een hele dikke lekkere perzik!!.Dit alles weggespoeld met heerlijke lauwe cola.
We eten echt wel gezond, maar morgen gaan we lunchen, het is zondag.
Van Sto. Domingo de la Calzada ging het naar ons einddoel Belorado, kleine 40 km verderop.
Het landschap is ontzettend mooi, na een flinke klim redelijk vlak met hele velden vol graan, aardappelen en paprika`s. Af en toe een zonnebloemen veld , maar de kleuren van de velden waren zo mooi, heel veel verschillende kleuren groen, schitterend en op de achtergrond wat bergen met een beetje sneeuw. Dat is toch echt vakantie, nietwaar?
In Belorado troffen we een mevrouw die we s`morgens al gezien hadden in een van die kleinere dorpen, witte haren, dus geen Spaanse signora. Het bleek een Belgische mevrouw te zijn uit Gerardsberge.
Hier in Belorado kwamen we met haar aan de praat en zij was samen met haar man, zij met de auto en haar man met de fiets. Zij heeft de hele dag de tijd om alles te bekijken en s`avonds treft ze zich weer met haar man. Tis net wat je wilt, nietwaar?
We hebben wat rond gelopen in het dorp (aardig) en hebben op het terras van ons hotel nog wat gedronken. Daar kwamen 2 mannen aan, een `n gewone fiets, de andere een trekking opvouwbare fiets met alles er op en er aan.
Het bleken Nederlanders te zijn en ze kwamen aan tafel zitten (schaduw).
Nou aan hun verhalen te horen hadden ze al heeeeeel wat mee gemaakt in al die jaren dat ze fietsen. Zo iets ben je wel gauw moe, dus met het excuus dat ik nog een verhaaltje moest typen, wij naar boven.
Na telling komen wij uit op nog 606 km te gaan.
Morgen willen we voorbij Burgos komen. Het weer zou de komende dagen rond de 23 graden zijn, ideaal voor ons.
Vandaag gefietst: 79 km.

Kijk trouwens even bij de foto's, dan zien jullie hoever we al zijn!

• 14 Juni 2014 - 21:51

Bert Bos:

Ja, inderdaad nog maar 600 km te fietsen en dus ligt Santiago binnen "handbereik". Het gaat jullie vest en zeker lukken. Volgend weekend???

• 14 Juni 2014 - 22:01

Marianne:

Ha Bert, ik denk niet dat dat gaat lukken, zal wel midden in de week worden

• 15 Juni 2014 - 12:04

Silvia:

Nou lees met alle aandacht jullie verhalen. Knap werk petje af. Ben benieuwd wanneer jullie er zijn. Groetjes van ons drieën

• 15 Juni 2014 - 14:08

Hans Mulders:

Vandaag hadden jullie lunch in Sto. Domingo de la Calzada.
    Mooi oud stadje he?
    Chris en ik waren er eerder dit jaar op 17 maart met de camper en ook wij genoten er op hetzelfde plein van een lunch. Toeval bestaat dus toch!
    Wellicht zagen jullie ook de oude vestigingsmuur met de verdedigingstorens met daarop het grote aantal ooievaars(nesten).
    De kathedraal is al uit de middeleeuwen. Ongelooflijk he...zo'n grote kerk in zo'n klein stadje!
    Zeker reden jullie daarna dwars door het stadje via de lange autovrije/autoluwe straat en zagen jullie halverwege aan de rechter kant ook het herkenningspunt voor de pelgrims.
    Ja, die fiets bedoel ik. Daar staat inderdaad een bordje bij met een verwijzing....nog 550 kilometer te gaan! Ik maakte er een foto van, maar weet jammer genoeg niet niet hoe ik die op jullie reisverslag moet plaatsen
    Leuk....nu voel ik me even heel dicht bij jullie!

Groet Hans

• 15 Juni 2014 - 18:30

Nel:

Ha Frits en Marianne.
    Leuk om ook de route op de kaart te volgen. Jullie einddoel komt steeds dichterbij. Geweldige prestatie.
    Heel veel succes verder. Groetjes Nel en Gerrit.

• 16 Juni 2014 - 19:28

Miets:

Marianne en Frits,
    In de Ultreia van het genootschap staat dat er een unieke Franciscus Compostella in de Franciscaner kerk in Santiago wordt uitgegeven . Af te halen tussen 10 en 11 uur en van 17-19 uur. Een donativo wordt op prijs gesteld. Als je niet weet waar deze kerk is dat kunnen ze jullie vertellen in de huiskamer der Lage Landen dat boven het pelgrimsbureau ligt waar jullie de normale Compostella afhalen.
    Zeker doen, hij ziet er zeer fraai uit. Fijne fietsdagen gewenst.
    Groet They en Miets