Roelandspas - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu Roelandspas - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu

Roelandspas

Blijf op de hoogte en volg Frits & Marianne

12 Juni 2014 | Spanje, Puente la Reina

Hallo luitjes,

Jullie lezen het, we zijn in Spanje!
Vanmorgen moesten we de Roelandspas over: van St.Jean-Pied-de-Port naar Puenta La Reine, onze eerste route.
Toen we vanmorgen wakker werden en uit het raam keken, zag het er erg mistig uit. Tegen de tijd dat we op de fiets stapte, 8.15 uur, was de mist iets minder. Nu vonden wij dat niet zo erg, want de hele tijd in de zon fietsen is erg warm! Voordat we Spanje in waren, kleine 10 km verder, was de zon er in vol ornaat. Maar het ging allemaal nog wel, we fietsten heel veel onder de bomen.
We moesten van 160 m naar 1057 m. Dat uitgestrekt over 20km.
Gisteren hadden we een voorproefje, maar Frits en ik vonden dit allebei toch gemakkelijker. We hebben 1 keer gestopt onderweg, een mars gegeten en een flinke slok cola, en toen weer verder. Toen we boven kwamen, hadden we allebei, yes, we hebben het gehaald!!!! en dat binnen een tijd van 2 uur!
We kwamen daarna in het dorp Roncesvalles, alwaar een bord staat, Santiage de Compastela 790 km.
Ik zag het net voordat ik er met een rot vaart aan voorbij ging, dus flink remmen, bellen naar Frits (fietsbel) en het fototoestel te voorschijn halen.
Er liepen net 2 mensen, die iets riepen (niet verstaanbaar) en uiteindelijk uit Friesland kwamen.
Zij hebben de foto gemaakt en we hebben even wat gebabbeld. Ook wezen zij ons erop dat we een stempel konden halen bij het pelgrimsoffice, net voorbij de kerk.
Het is trouwens een hele mooie kerk, erbij hoort een historisch klosster uit de 12e eeuw.
Stempel gehaald en weer snel verder.
We hadden flink wat calorieën verbruikt en het was inmiddels na 12 uur, dus mijn maagje begon flink te rammelen. Een paar kilometer verder lag een schitterende picknickplaats, met vers water!
Nadat we lekker geluncht hadden, stokbrood met kaas en worst en limo, weer verder richting Erro. We wilden niet via Pamplona gaan, er was een alternatieve route.
Dat betekende wel dat we bijna 40 km lang over een weg hebben gefietst met weinig verkeer, geen schaduw, maar wel redelijk vlak.
Toen we bij Campanaz kwamen hadden we er schoon genoeg van, het was snikheet en we waren moe.
Dus hier zouden we een slaapplek gaan zoeken.
We stonden op het trottoir van een hele drukke weg (richting Madrid met heeeeel veel vrachtverkeer) om te kijken waar we konden slapen, toen een politieman jkwam vragen of hij kon helpen. Wij in het Engels gezegd dat we een slaapplaats zochten, hij in het Spaans aan het uitleggen dat er niks was en dat we door moesten tot Puenta la Reina, 15 km verder op.
Met handen en voeten kom je heel ver in een taal die je niet begrijpt en verstaat! Maar goed, weer verder. We hadden het geluk dat de weg vrij vlak was, een enkel klein klimmetje erin en dat was het.
Rond half 5 waren we in Puenta la Reina, ik zei tegen Frits, het eerste het beste hotel pakken we, ongeacht hoe duur, ik had het helemaal gehad (ook slechte nachtrust).Nou we hebben een geweldig hotel, grote kamer, badkamer met ligbad, airco en dat voor niet veel geld.
We hebben lekker een dinerbuffet gehad en nu nog ff lekker relaxen en dan slapen. Morgen komt er weer een dag!
Gefietst: 101 km!

• 13 Juni 2014 - 11:10

Theo En Mariet:

Weer een overwinning, wat goed zeg, je moet maar denken, het grootste gedeelte hebben jullie achter je,
    blijf gezond en kijk goed uit.
    Ik vind trouwens dat jullie weinig eten onderweg, er zullen toch wel wat kilotjes af zijn?
    Groetjes, oeht Kepel Theo en Mariet

• 13 Juni 2014 - 13:02

Mariet, Jacksonville Florida:

Ole !!!!! Klasse , denk veel aan jullie, voorzichtig hoor!! liefs...Mariet xx

• 13 Juni 2014 - 13:54

Martine:

Hoi Frits en Marianne....

petje af hoor!! viva espanol!!
    nu fietsen jullie wel in het land van de tegenstander van Nederland vanavond...Gaan jullie nog ergens kijken of houden jullie niet van voetballen??
    Ga zo door!!!
    groetjes oet Kessel-city

• 13 Juni 2014 - 17:43

Huub En Annie:

prima ,het grootste deel zit er op .hou vol, jullie kunnen nu gaan aftellen .Veel plezier met de komende tochten , vanavond naar het voetballen kijken ,of hebben jullie daar de mogelijkheid niet voor.

• 13 Juni 2014 - 19:49

Jo En Roos Consten:

Hallo Kanjers,

We zijn onder de indruk van jullie prestaties en lezen met veel belangstelling de mooie reisverslagen.
    Het eindpunt komt langzaam in zicht,dus houd de moed erin.
    Dat gaat zeker lukken met jullie positieve instelling.
    Succes en lieve groetjes uit Trintelen.

• 13 Juni 2014 - 20:57

Marianne:

Hallo allemaal,

nogmaals dank jullie wel voor jullie reacties en Marier, we eten anders. We beginnen `s morgens met een voor Nederlandse begrippen, karig ontbijt, alleen jam bij het stokbrood en een croissant. Dan na ongeveer 30 km een kop warme chocolade met suiker. is het heel heftig, een banaan of mars, en tussen de middag nog geen heel stokbrood met worst en kaas voor ons beiden. We drinken heel veel water en coola en sinas.
    s`avond warm. dat is het, we eten echt wel genoeg om het fietsen vol te houden. Lieve groetjes van Frits en Marianne

ps Frits gaat dus geen voetballen kijken!!!

• 13 Juni 2014 - 20:57

Marianne:

Hallo allemaal,

ps Frits gaat dus geen voetballen kijken!!!

• 14 Juni 2014 - 01:31

Hans Mulders:

Hallo jullie twee...
    ik vertelde jullie eerder over onze ervaring met de Spaanse politie....niets dan lof dus!
    Bij vragen en/of problemen....schroom niet en zoek een agent op!
    Ook ik vroeg me af of jullie wel gezond eten.
    worst, kaas, kola en stokbrood met als toetje een Mars.
    Frits a.s. dinsdag hebben we Manne kookclub....ik zal ze maar niet vertellen wat jij moet eten onderweg! (ha,ha).
    hoe dan ook...ik elk geval veel calorieën!

Groet Hans.

• 14 Juni 2014 - 14:55

Hub En Mia Reijnders:

Petje af voor zo'n prestatie.
    Alle goeds voor de rest van de tocht.
    Groetjes,
    Hub en Mia