Herrie in de stad! - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu Herrie in de stad! - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu

Herrie in de stad!

Blijf op de hoogte en volg Frits & Marianne

17 Juni 2014 | Spanje, Astorga

Alweer na een goede nachtrust en een goed ontbijt gaan we op pad.
De bedoeling is naar Leon te gaan, daar wat rond te kijken en dan verder richting Astorga.
Onze gastheer wees ons de weg, helaas was dat de weg die je normaal gesproken met de auto neemt, in dit geval de N120.
Gisteren zagen we geen kip op straat, nu was het zo akelig druk dat we helemaal op de "vluchtstrook" rechts fietsten. Snelheidslimiet: 100 km!!!!
Dat was de kortste weg naar Leon, maar dat wilden wij echt niet.
We konden de route ook niet vinden, dan maar over de weg. We hebben gejaagd om maar zo snel mogelijk in Leon te zijn.
Eenmaal in Leon maar richting kathedraal. Het leuke van de camino is dat je overal tekens, gele pijlen en in steden koperen schelpen op de grond ziet.
Maar wat je in deze streek ook ziet zijn ooievaars. Die zijn geweldig!
Zagen we in de hoogte een nest, moest ik natuurlijk weer een foto maken. Zo ook toen we vooraan in Leon waren.
Weer bij mijn fiets zijn er altijd wel mensen die je de weg ongevraagd wijzen.!
Leon is mooi, kleine smalle straatjes en ineens sta je dan voor de kathedraal.
Even een stempel halen, rond kijken en door de straatjes lopen naar de bezienswaardigheden. Heel mooi.
Nadat we wat gegeten hadden besloten we onze weg weer te vervolgen.
Pijlen volgen om de stad uit te komen. Dat was ons goed gelukt, alleen kwamen we weer op de drukke N120 terecht.
Ik weet wel dat ik op het ogenblik zo`n grote stad helemaal niet leuk vind, er is zo ontzettend veel lawaai, wij zijn dat niet meer gewend. Wij zijn de hele dag buiten in de natuur.
We konden onze camino niet vinden. Uiteindelijk hebben we maar besloten door te fietsen tot Hospital de Orbigo, 45 km verder over de akelige drukke weg. We hebben ook stukken gefietst op de paden van de wandelaars. Iets rustiger maar we lastiger. Het zijn dan voornamelijk grindpaden of zandpaden.
Maar goed, in Hospital de Orbigo is een geweldig mooie brug,een van oorsprong Romeinse brug met 18 stenen bogen en onregelmatige vormen. Heel erg mooi. Maar wat ook heel erg mooi is, zijn de vele ooievaarsnesten. Dat vond een vrouwtje uit Nunen ook,ze had er al zo veel gefotografeerd dat de mensen thuis zeiden dat ze maar op moesten passen anders........
We hebben ff lekker gekletst op z`n Limburgs en Brabants en ieder ging zijn weg.
We zijn de brug over gestoken en op het grote plein van het dorp een bankje gezocht en geluncht.
We moesten nog ongeveer 20 km naar Astorga. Via Veguellina naar Barrientos de la Vega. We hadden in het dorp Veguellina zo`n tempo dat we bijna de afslag misten. Op de hoek van de straat zaten een 4 tal mensen op het terrasje wat te drinken, ze zagen dat wij rechtdoor wilden gaan en begonnen heel hard te schreeuwen en te wijzen. Wij in de remmen en gedraaid. Dat is zo geweldig van de Spanjaarden, ze helpen je iedere keer weer!! Ook door zoiets krijg je weer extra energie.
Van Barrientos naar Nistal en toen was het nog 5 km.
Ik wilde dat ik jullie de geur kon laten ruiken van alle bloemen die we zien, voornamelijk de gele brem met zijn doordringende geur. Af en toe ben ik net Djemma, met mijn neus omhoog aan het ruiken!!!!
In Astorga moesten we rechtdoor en naar de kerk, nou dat weggetje was zeker 15 tot 20%. We zijn dus gelijk afgestapt en gaan lopen. Kort stukje, maar toch.....
Boven gekomen stond en een mooi standbeeld en de kerk. Ik mijn fototoestel gepakt en wat foto`s gemaakt, komt er opeens een vrouwtje, honderduit vertelden dat een stukje verder, op Plaza Mayor, een hele mooie klok staat waar een man- en een vrouw ieder keer op een grote klok slaan. En de kathedraal moesten we niet vergeten. Dit alles in het rappe Spaans, ik natuurlijk in mijn allerbeste dialekt terug gesproken en bedankt. Het vrouwtje blij en wij nog blijder, omdat er zo`n behulpzame en lieve mensen op de wereld zijn!
En wij richting Plaza Mayor waar inderdaad een prachtige klok staat. (Thijs foto!)
Er was ook een hotel, Frits gevraagd en helaas was het vol maar een stukje terug was eenzelfde soort hotel wat nog plaats had.
Wij er naar toe en ja hoor, we hebben een schitterende kamer, bad en douche en wat je je nog meer kunt wensen.
Na het gebruikelijke weer de stad in. Nou, ik vind dit stadje tien keer mooier dan Leon.
De kathedraal is geweldig. Je wordt er helemaal stil van, we zijn nog niet eens naar binnen gegaan (was gesloten) maar zo iets moois heb je zelden gezien. Er is een voormalig bisschoppelijk paleis, een schepping van Gaudi Je vindt hier vele voorwerpen uit kerken langs de camino met name Jacobsbeelden en pelgrimsmedailles.
Dit is een plaats waar ik zeer zeker nog eens terug wil komen.
Na het pelgrimsmenu richting kamer voor mijn verslag.
Morgen gaan we weer stijgen, uiteindelijk tot 1500 m. Cruz de Ferro, waar we onze steen (Gerard) kunnen neerleggen. We hebben nog 300 km te gaan, verdelen we over 4 dagen. Dus als alles loopt zo alles wij het graag willen, komen we zaterdag in Santiago de Compostela aan. SPANNEND!!!!
Gefietst: 74 km

• 18 Juni 2014 - 19:52

Mariet, Jacksonville Florida, At&t Gebouw:

hallo lieverds,

Ooievaars zijn heel mooi, we hebben ze hier ook !
    Ben net de laatste spannende minuten van Australie tegen Nederland aan het volgen in mijn lunchtijd, spannend hoor !!!
    Ja hoor, gewonnen met 3-2 phew !!!!

dikke knuffel, ook van Martin XX

• 19 Juni 2014 - 13:43

Hans Mulders:

Dag Marianne en Frits,

Alweer een mensen...mensen verhaal!

Het is waar ...de Spanjaarden zijn zeer behulpzaam.
    Chris en ik hadden meermaals (oeps!) veel hulp van de Spaanse politie als we weer eens met onze camper in een "te smalle straat" terecht waren gekomen.

De plaatsen en kathedralen die je beschrijft zagen wij ook en de pleinen zullen, zeker nu er meer zomerse omstandigheden zijn, nog gezelliger zijn dan toen wij er waren.

Jullie zijn nu toe aan de laatste etappes.
    Chapeau voor beiden....een enorme prestatie!

Wederom groeten uit Ransdaal.

Hans.