Internationaal! - Reisverslag uit Mansilla, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu Internationaal! - Reisverslag uit Mansilla, Spanje van Frits & Marianne Kerkhof - WaarBenJij.nu

Internationaal!

Blijf op de hoogte en volg Frits & Marianne

16 Juni 2014 | Spanje, Mansilla

Hallo allemaal,

Daar gaan we weer!
Vanmorgen, na een lala ontbijt (wel met een groot glas verse jus `oranje)zagen we in het dorp een hele oude steen met daarop de km naar Santiago 484 km! Dit klopt natuurlijk niet wat in ons boekje staat. Het zullen wel de km zijn voor de voetgangers. Iets verderop troffen we een bord, een gewoon afstandbord, waarop stond dat Santiago de Compostella nog 514 km (?).
Nou we gaan natuurlijk uit wat het boekje zegt, we wachten maar af.
Op weg naar Fromista. De weg is vlak, we rijden door de graanschuren van Spanje, alleen maar graan in alle kleuren groen, wel echt heel mooi.
In Fromista zijn we gestopt om ons ontbijt aan te vullen, een lekkere kop koffie voor Frits en een warme chocomel voor mij. Ook hebben we daar een heel erg lekker croissant gezond gegegeten.
Net toen we weg wilden fietsen kwamen er 2 Brabanders aan die vanuit Malaga naarf Burgos waren gekomen. In Malaga was het te warm geweest om te fietsen:40 graden!. Ze gingen nu naar Santiago en dan met de fiets weer verder naar Brabant. Je moet er maar zin in hebben!!
Daarna volgde een rit van bijna 25 km rechte weg, vlak en gelukkig hadden we de wind schuin van achter. Langs de weg loopt een wandelpad voor de pelgrim, bijna zonder schaduw en het was daar waar we de meeste pelgrims zagen.
We hebben trouwens vandaag meer pelgrims gezien dan in de afgelopen 23 dagen!!
De nationaliteiten lopen ontzettend uiteen: Fransen, Belgen, Britten, Amerikanen, zuid Afrikanen, Spanjaarden, Nederlanders uiteraard, Aussies, New Zealanders en een Pool. De Pool was vanuit Polen al onderweg en had er al 3700 km op zitten! Hij wist wel dat hij Niet met de fiets terug ging!

Via Carrion de los Condes naar Cadzadilla via een grindpad van 8 km lang en daarna nog eens 4 km grindpad. Het was gelukkig goed te fietsen en schoot dus goed op.
Toen naar Ledigos over de N 120 (dit was vroeger een heel drukke weg, maar doordat er een autoweg langs is gekomen, komt er bijna geen autoverkeer meer) naar Sahagun ons einddoel.
Maar op een of andere manier hebben we wat gemist en zijn we niet in Sahagun gekomen. Toen maar weer verder en een stuk verder de route weer opgepikt.
In El Burgo Ranero zouden we stoppen en een slaapplaats zoeken, geen slaapplaats voor ons dan maar weer naar Mansilla de las Mulas.
Onderweg zagen we in een veld 2 ooievaars staan. Heel mooi.
In Mansilla kwamen we uit bij een pension, Frits aangebeld, een man deed open en zei meteen "Complet",maar gelijktijdig, wait a moment, en hij ging bellen. We konden terecht een paar straten verder, ook bij een hostal.
Een schitterend pandje, van binnen want van buiten is het een gewoon rijtjes pand. Fietsen naar binnen naar een prachtige bloemen en planten pleintje en onze kamer is ook heel sfeervol. Alles binnen trouwens.
Achter ons staat een kerk en ik zag een ooievaar op het dak. Ik dus fototoestel erbij en toen vertelde de man dat ze de kerktoren gerenoveerd hadden en dus het ooievaarsnest weg gehaald hadden.Maar iedere keer kwam de ooievaar weer terug, kijken waar z`n nest was.
Na het gebruikelijke, het dorp verkend, ons pelgrimsmaaltijd, spaghetti, kip met frietjes en een ijsje na, weer terug naar de kamer en mijn verslag opgesteld.
We hoeven nog maar 375 km te fietsen, maar de komende dagen gaan we rustig aan doen.
Vandaag gefietst:124 km.

welterusten lieve mensen

• 16 Juni 2014 - 23:50

Mariet Van Knippenberg:

hoi lieverds,

wat is het toch elke keer leuk om jullie verslag te lezen, al de dingen die jullie zien en de mensen die jullie ontmoeten. Lekker genieten hoor, dikke kus XX

• 17 Juni 2014 - 01:36

Hans Mulders:

Eindelijk....eindelijk zijn er veel pelgrims.
    Eerlijk is eerlijk....ik had dat al veel eerder verwacht.
    Marianne, je hebt waarschijnlijk gelijk...de lopers volgen mogelijk andere wegen!

En dan is daar dat verhaal van die Pool....wauuwww..
    Hoe lang was die al onderweg?
    Waarschijnlijk een schilder of stukadoor die zijn overnachtingen betaalde door hier en daar een klusje te klaren....zou zo maar kunnen toch?

Nog maar een paar honderd kilometer lieve mensen!
    Terecht....doe vanaf nu maar rustig aan en geniet met volle teugen van alles wat op jullie weg komt.

Veel liefs,

Hans.

• 17 Juni 2014 - 01:42

Hans Mulders:

Nog ff dan!

Ik bekeek nog ff de foto's en zag het kruis.
    Natuurlijk ligt er nu ook een steen van jullie!
    Marianne, was het de hartjessteen die Gerard je gaf bij jullie vertrek?
    Toen zei je ...."nee, die wil ik behouden"

Kus en hug,

Hans.

• 17 Juni 2014 - 07:52

Marianne:

Lieve Hans dat is nog niet het goeie kruis. Als het goed is krijgen we die te zien na een flinke stijging morgen. En zeker wordt het die steen van Gerard. Groetjes

• 17 Juni 2014 - 11:57

Mariet Hanssen:

Hallo Frits en Marianne,
    De laatste loodjes, inderdaad ik zou het ook rustiger aan doen, jullie hebben nog tijd zat, de 29ste komen jullie terug? Succes .
    Theo en Mariet

• 17 Juni 2014 - 14:01

Huub En Annie:

Hallo Marianne en Frits .
    Inderdaad de laatste loodjes ,doe het lekker rustig aan ,en geniet dubbel van de omgeving .Jullie halen de eindstreep gemakkelijk, en geniet van de eenvoud van leven om je heen,de rust ,en de gemoedelijkheid,van de mensen .Dat jullie nog veel mooie dingen mogen meemaken op de laatste kilometers.
    Huub en Annie

• 17 Juni 2014 - 18:22

Mariet En Martin:

Hoi Marianne en Frits,
    Nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag. Drink er vanavond maar eentje op.
    Nog 375 kilometer te gaan, dat is voor getreinde fietsers een peuleschil!!
    Afgelopen zondag was op radio L1 een gesprek tussen Pieter Kievits en een fietser uit Grathem die samen met een persoon uit Roermond ook dezelfde fietstocht maken.Zij moesten nog 500 kilometer.
    Het is toch sterk dat we eigenlijk nooit iets over deze Pelgrims Fietstocht gehoord hebben en nu jullie deze fietstocht maken, er een gesprek plaats vindt op de radio.
    Marianne en Frits geniet nog van de laatste dagen van de Pelgrims fietstocht.

Gr. Mariet en Martin

• 17 Juni 2014 - 20:45

Ger En Thea Lenssen:

Hoi Marianne en Frits,

Jullie gaan wel erg hard op Santiago de Compostela aan. Morgen door Leon naar Astorga. Een mooie plaats. Als jullie de tijd hebben (en waarom niet) bezoek dan het Paleis van Gaudi. Hierin is gevestigd het museum del Camino. Een bezoek zeker waard. Het ligt naast de prachtige kathedraal Santa Maria, die ik ook niet zou overslaan. Heel veel fietsplezier nog van "oppe Ruiver"

Buen Camino,

Ger en Thea.